Joanne Harris: Bársony és keserű mandula

Nagy kedvencem, Joanne Harris ezúttal egy novelláskötettel jelentkezett. A benne helyet kapott történetek - ahogyan már a cím is sejteni engedi - egészen különbözőek. Szívem szerint mindegyikrők külön-külön ejtenék néhány szót, de azt hiszem, ezúttal inkább csak azokra szorítkozom, melyek a leginkább megragadtak bennem.

Az egyik ilyen kis novella a "Hely a nap alatt" címet viseli. A történetet azok a valóságban is létező brazíliai strandok ihlették, ahol kor és megjelenés alapján szortírozzák a fürdőzőket. A csúnyáknak, kövéreknek, s öregeknek tehát nincs helyük ezeken a nívós fürdőhelyeken. Harris tökéletesen bemutatja a mai világot mind jobban jellemző sznobizmust, azt, hogy manapság a külcsín mennyire meghatározó, s hogy mily mértékben képes megbolondítani és eltorzítani az értékrendjét a még egészen fiatal gyerekeknek is. A novella - egy rendkívül hatásos csattanóval a végén - igazán megdöbbentő és elszomorító.

Témájában valamelyest hasonló a "Gandalfra várva" című novella. Egy baráti társaságról szól, akik rendszeresen összejárnak egy kis erdőben, hogy kibújjanak önmagukból, s különböző szerepeket felöltve múlassák az időt. Szerepjátszanak tudniillik. A baj csak az, hogy szereplőink nem igen tudnak már különbséget tenni a játék, s a valóság között. A történet nagyon életszagú, magam is találkoztam már ezzel a szindrómával. Létezik egy igen népszerű internetes kalandjáték (World of Warcraft), melynek én is jó ideig a "rabja" voltam, és hát... nem is hinnétek, milyen alakokkal találkozni egy ilyen játékszerveren. Engem pl. igencsak megdöbbentett, amikor olyan játékosokkal futottam össze, akik saját bevallásuk alapján ötvenes éveikben járó apukák voltak... Vagy csak rá kell nézni a youtubra, s nem egy World of Warcraft-beli "hírességgel" találkozni, akik olyan szinten fanatikusak, hogy ebben a virtuális világban szerzett népszerűségükben lelik legnagyobb örömüket. "Mert néha a valóság egyszerűen nem elég." - írja Harris.

A kötetben még számos igazán jól sikerült novella található. Legtöbbjük egy Joanne Harristől eddig nem megszokott vonalat képviselnek - mint a fentebb említett két történet is -, ám akad egy-két olyan is közöttük, melynek témája, hangulata már ismerősebbnek hat (Ld. "Gastronomicon", "A '81-es osztály").

Összességében nekem nagyon tetszett. Csupán egy-két olyan írás kapott helyet a könyvben, mely talán abszolut nem gyakorolt rám semmilyen hatást. Ötletesek a néhány soros írói megjegyzések, melyek bevezetni hivatottak a történeteket, és külön dícséretet érdemel a rövid előszó, az, ahogyan Harris a novellaírásról vélekedik. Bár nincsenek, nem is voltak, s valószínűnek tartom a közeljövőben sem lesznek különösebb írói ambícióim, mégis mélységesen igazat adok neki.

  • Értékelés: 8/10

3 megjegyzés:

dortimcsi írta...

Karácsonykor ismerkedtem meg J. Harrissel. Elsőként a Csokoládécipőt olvastam tőle, majd következett a Bársony és keserűmandula. Faltam a novellákat. Hol nevettem,hol elgondolkoztam , hol féltem .
A leginkább az Álom Tesco kivitelben , a Hely a nap alatt ragadott meg. A Gandalfra várva pedig rémes képet fest,csak sajnos nagyon is elképzelhető...

lulin írta...

A hely a nap alatt nagyon megdöbbentő szerintem. Rendesen kikerekedtek a szemeim a végén...

Örülök, hogy neked is tetszettek! Szerintem érdemes még olvasnod Harristől! Én talán az Urak és játékosok-at ajánlanám következőnek. Nekem az a kedvencem. :)

dortimcsi írta...

Az sajnos nem volt bent a könyvtárban. De már olvasom is a következőt:Az Ötnegyed narancsot.És a könyvespolcon pihen még a Partvidékiek és a Csokoládé is.
Ha bent lesz a könyvtárban,akkor a Szederbort és az Urak és Játékosokat is ki szeretném kölcsönözni.
(most csak arra van lehetőségem, hogy könyvtárból kölcsönözzem ki a könyveket,de később meg is szeretném őket venni..)
Most Harris lázban égek.Tavaly Harry Pottert olvastam hasonló lelkesedéssel...( sokáig dacoltam,de megkövettem Rowlingot. Be kellett ismernem nagyszerűen ír.)